onsdag den 20. maj 2009

Optimisternes Salon


Melissa Ichiuji, The Optimists, 2006

Jeg var engang med i en gruppe der hed Optimisternes Salon. Det var en gruppe, jeg havde oprettet sammen med seks venner og bekendte, som jeg følte jeg kunne tale med om nye, spæde idéer uden at føle mig dum eller naiv. Det var mennesker, som alle var åbne overfor nye idéer og som var med på at lege dem videre frem. Det var optimister. Blåøjede believers.

Det, jeg kunne li’ ved Optimisterne – og det som jeg med en voldsom generalisering synes møder mellem brainy folk i DK ofte mangler – er det, man på engelsk ville kalde the no-poser rule. At man ikke stiller sig an og forsøger at overgå hinanden, men i stedet skaber et trygt og rart forum, hvor man kan være åben og naiv. Succes kræver at man får hård hud overfor al den kritik og modstand, man møder på sin vej, men resultatet af hård hud er desværre også to egenskaber, som på hver sin måde er uheldige for indsigtsfuld idégenerering. Den første er ret ligetil: Succesfulde kreative lider ofte af et stort ego. Den anden er, at den kreative selv begynder at give den samme form for hug til idéer, der stikker lidt ud, som han oplevede på egen krop på sin vej opad i karrieren. Hvilket betyder, at de naive og blåøjede indspark får sparket.

Skulle man genoplive en Optimisternes Salon – og det drømmer jeg ofte om – er det svære, hvordan får man fat i de mennesker, som virkelig er spændende, og som samtidig ikke er blow-hards. Der er masser af flinke folk. Men ikke alle flinke folk er inspirerende at være sammen med. Omvendt er der masser af brainy og kreative folk. Men langtfra alle disse er rare at være i stue med.

Det, jeg taler om her, handler om kreativitet + flink. Flinkovation er der nogen, som kunne finde på at kalde det.

I hvert fald ved jeg, at mine brainstorming-evner når orkanstyrke i selskab med folk, som kombinerer evnen til at være flinke og være inspirerede. Og jeg forsøger naturligvis selv at honorere adgangskravene til dét selskab ved at være opmærksom på andres behov og samtidig troppe op med så megen inspiration, som jeg kan mønstre.

Hvad gør du?

Ingen kommentarer: