fredag den 8. januar 2010

Endnu et argument for at rejse


Jeg rejser meget. Og jeg bliver altid slået af, hvor mange noter og idéer jeg skribler ind i min notesbog, hver gang jeg er på rejser. Jeg er simpelthen hamrende inspireret og godt tænkende, når jeg rejser.

Og nu har jeg fundet argumentet for at blive ved. Forskere har nemlig fundet ud af, at man er mere kreativ, når man er ude at rejse.

Distance creativity hedder begrebet.

Forskeren Lile Jia og hendes kolleger ved Indiana University i Bloomington præsenterede forsøgspersoner for en problemstilling. Deltagerne i den første del af forsøget blev fortalt, at problemstillingen var udviklet af et research-institut i Californien ”omkring 3000 kilometer væk”. Dem i den anden del, at problemstillingen var udviklet af et researchinstitut i Indiana ”omkring 2 kilometer væk”. Til sidst blev en kontrolgruppe sat i gang uden at få at vide, hvem der havde udviklet problemstillingen.

Og resultatet? De deltagere, som løste problemet, de troede var stillet af researchinstituttet i Californien, fandt på flest løsninger.

Og det slutter ikke her. Forsøg viser nemlig også, at hvis man præsenterer sit problem som noget, der ligger ude i fremtiden (distance i tid), eller noget der er er helt usandsynligt (distance på sandsynlighed), får deltagerne også klart flere ideer.

Det er med andre ord rigtig godt at komme på afstand af dit problem, når du skal bryde hjernen og være kreativ. Så bestil bare den flybillet til Mauritius nu. Du tager jo ikke bare derned for at dase.

Du tager derned for at blive inspireret.


Ingen kommentarer: