onsdag den 11. november 2009

Leger du?


Et par ting, jeg lærte i dag:

Neoteny.

Evnen, eller elasticiteten, til at bevare barnlige (legefulde) træk op i voksenlivet. Som art har mennesket en ekstrem evne. Det er nok det, jeg mener, når jeg så tit taler om evnen til at være utidig. Og behovet for at være utidig, fx når vi skal tænke kreativt. Her fik jeg bare den akademiske forklaring på det.

Og så en lille øvelse (til at blive empowered af sin egen legeevne og legelyst):

Explore backwards as far as you can go to the most clear joyful and playful image that you have – be it with a toy, on your birthday or on a vacation – and begin to build from the emotion of that into how that can connect with and empower the life that you have now.

Og hvor fik jeg det fra? Dr. Stuart Brown, fra the National Institute for Play. Check hans TED tale her.

Vi slutter med et citat (af George Bernard Shaw):

We don't stop playing because we grow old. We grow old because we stop playing.

Husker du at lege? Husker du at være utidig?

Ingen kommentarer: