onsdag den 29. april 2009

Den gode indsigt


Indsigt. Jeg kendte ikke begrebet før jeg stiftede bekendtskab med reklamebranchen. Men her er det et ekstremt vigtigt begreb. Indsigten er antagelsen forud for idégenereringen, fundamentet under den kreative idé. I litteratur ville man kalde det præmis'en, i dramaturgi temaet og i business strategien

Idéer er fantastiske. Men indsigter er næsten endnu bedre. Det er ren aha. Et spritnyt perspektiv på en gammelkendt situation. En god indsigt sætter så klar en aflevering indover i den kreative proces, at det kreative hold blot behøver sætte tåen på for at sende bolden i mål (hvis du ellers kan leve med min fodboldanalogi). 

Gode indsigter er guld værd. Se Zeus Jones' indlæg i forbindelse med Austins SXSW festival. Opgaven var at give bud på, hvordan Austin kunne blive endnu mere miljørigtig. 

De første 1.30 min er skoleeksemplet på en fantastisk indsigt. 


Ingen kommentarer: