tirsdag den 11. august 2009

Spiser du også som en polsk lastbilschauffør?


På en køretur fra Fyn til København er familien og jeg kommet afsted uden at have spist på forhånd. Og uden madpakke. Den slags gør man ikke ustraffet. I hvert fald ikke hvis man vil have noget lødigt indenbords.

På rastepladsen i Tuelsø midt på Sjælland har de hyldemeter efter hyldemeter af chips, slikposer og sukkerholdige drikke. Jeg spørger en ekspedient, der går og fylder varer, om de har noget… sundt. Hun ser tænksomt rundt. 

–Næhh, det tror jeg faktisk ikke vi har. Jo, vent: Der er et par bananer derovre. Æbler plejer der også at være, men de er udsolgt.

Jeg fortæller ekspedienten, at det ville være lækkert, hvis de i tillæg til deres snacks havde flere sunde varer at vælge imellem. Jeg vover den påstand, at der er en del flere end mig selv og min egen familie, som er interesserede i at spise sundere end rastepladsens udvalg tillader. Og så fortæller jeg, at vi netop er hjemvendt fra USA; hvor vi med stor fornøjelse købte poser af skrællede slikgulerødder, lige til at åbne og spise. 

–Ja, dem har vi også indimellem, siger hun. De ryger lige med det samme.

Og så er det, jeg tænker: Kan hun høre, hvad hun står og siger?

Danske rastepladskiosker, grillbarer, døgnkiosker og cafeteriaer i idrætshaller sover i timen ved ikke at gøre et sundere valg muligt – og nemmere. Det er det, der på engelsk hedder convenience. Et begreb, vi ikke har det så nemt med i Danmark. Måske fordi convenience er en afart af service. Noget vi heller ikke excellerer i her til lands.

Det er ikke bare ærgerligt for forbrugerne. Det er også en missed opportunity for forhandlerne. Tænk sig at blive motorvejscaféen, der serverer økologisk mad af lokalt dyrkede afgrøder. Og har friske grøntsager til salg, som grøntsagsboderne, man ser på de små danske landeveje.

Tænk sig pludselig at blive en rastepladskiosk folk bare stoppe ved.

At tage dét skridt kræver startkapital og mod. Og måske bliver det ikke de polske lastbilschauffører, der kommer til at frekventere stedet. I stedet kan det blive helt nye segmenter, som pludselig slår et smut ind på rastepladsen. Men det ikke også helt fint? For helt ærligt: Er det fedt, at det er polske lastbilschaufførers madvaner, som sætter standarden for, hvad vi alle har mulighed for at sætte tænderne i?

Hænger du fast i vante måder at gøre tingene på – så du ikke ser dine brugeres uopfyldte behov?

Hvad er de nye strømninger og tendenser i samfundet, som du lige nu ikke har øje for. Men som kan inspirere dig i udviklingen af dit produkt/din service? 

Ingen kommentarer: