onsdag den 29. juli 2009

Smart conversation: Jelly Helm


Virkelig inspirerende møde i dag med den tidligere kreative direktør for reklamebureauet Wieden + Kennedy, Jelly Helm.

Jelly har ledet W+Ks kontor i Amsterdam, været på The Martin Agency og indtil for 9 måneder siden altså kreativ direktør på W+Ks hovedsæde her i Portland, indtil han sagde op for at tage sig et års sabbatical. Det har han gjort nogle gange før.

Som Jelly selv siger, har han en uovertruffen evne til at foretage de værste karrierebeslutninger – som alligevel ender med at katapultere ham positivt fremad. Sikkert fordi han følger sit hjerte, og ikke en karriereplan. Det var der mange, der kunne lære af.


I dag sidder Jelly på et lejet kontor, 3. sal på Couch Street i Portlands Chinatown. Og hvad er én af de første ting, han siger til mig, da vi starter vores snak? 

– I’m so not interested in sustainability. For pokker, tænker man, her er én som enten er kontrær eller allerhelvedes foran.

Jelly Helm er heldigvis det sidste.

– I don’t give a shit that my grandchildren will buy sustainable sofas 50 years from now. Sustainable sofas are still things. Do we want to be a culture of things?

Jelly Helm er typen, som ser to spadestik dybere end de fleste.

Efter halvanden times givende og inspirerende snak går jeg ud i varmen med et snurrende hoved og en masse stimulerende tanker om fremtiden.

Om at reklamebureauer af i dag får det overordentligt svært. Fordi de fleste fortsætter med at danse om guldkalven, mens de også vil hjælpe med at redde verden på samme tid. ”You can’t hang on and let go at the same time”.   

Om at de spændende, fremsynede virksomheder af i dag har organisationsformer, der minder om terroristgruppers opbygning (flad struktur, stor risikovillighed, opererer i individuelle teams, brænder ultra stærkt for deres projekt, osv osv).

Om at næste trin på den kulturelle udvikling efter sustainability-bølgen bliver harmonizing (tænk Barack Obama).

Og jeg skriver mig bag øret, at jeg skal læse op på Ken Wilber, den amerikanske filosof, der med sit ambitiøse forsøg på at syntetisere alverdens teorier (fra neurovidenskab til mysticisme) er harmoniseringstankegangens Big Daddy.

Hvornår har du oplevet din sidste smart conversation

I hvis selskab var det? 

Og hvornår skal du mødes med den person igen? 

Ingen kommentarer: